Rok 2019. Relacje uczestników zajęć

Projekt „Różne Oblicza Wolności”  współfinansowany przez Gminę Łomianki i  realizowany przez Stowarzyszenie Jachtklub Łomianki  we współpracy z  Publicznym Liceum Ogólnokształcącym w Łomiankach im. Karola Wojtyły.

Tym projektem chcieliśmy upamiętnić mijającą w tym roku 30 rocznicę wolnych wyborów oraz na przykładzie ludzkich potrzeb i zainteresowań zmotywować młodzież do refleksji na temat wolności.

Projekt składał się z 2 części: konkursowej i żeglarsko – edukacyjnej.

1. Konkursowej – dla wszystkich zainteresowanych uczniów
  2. Żeglarsko – edukacyjnej dla laureatów konkursu.

Oto krótka relacja uczestników rejsu po Zatoce Gdańskiej:

Po przybyciu do Gdańska, zwiedzeniu stałej wystawy ECS oraz historycznej sali BHP w której podpisano Porozumienia Sierpniowe odbył się wieczorny kurs podstaw żeglarstwa prowadzony przez naszego skipera Tadeusza i I oficera Mikołaja. Hitem okazały się niezastąpione węzły, zwłaszcza ochrzczony „magicznym.” W poniedziałek z rekordową prędkością 7 węzłów ruszyliśmy do Helu.

Poranek 4 czerwca zastał nas w helskiej marinie skąd podpłynęliśmy do wybrzeża Sopotu, a następnie koło Westerplatte do Gdańska. Zgodnie z żeglarskim obyczajem na wysokości Pomnika Poległych Obrońców zasalutowaliśmy banderą i odśpiewaliśmy hymn, a po pokonaniu Motławy przycumowaliśmy na starówce w Gdańsku.

W marinie odwiedziła nas Pani Burmistrz, dzieląc się z nami swoimi doświadczeniami żeglarskimi i wrażeniami z rocznicowego spotkania samorządowców. Dzień zakończył koncert 30 lecia wyborów 1989.

Po porannych odwiedzinach u Neptuna na Długim Targu i w Bazylice Mariackiej przyszedł czas powrotu do mariny w Górkach Zachodnich. Kolejne wachty próbowały swych sił przy sterze oraz zwrotach. Niezapomniany zachód słońca i uwieczniona przez Maksa burza na horyzoncie oddają urok tych chwil. I jeszcze rekord Patryka, który podczas nieoczekiwanego szkwaliku utrzymał za sterem ponad 7 węzłów! Trzeba wracać na ląd, by wypłynąć znowu na morze, szlakiem wolności.

Wieloetapowy rejs „Narew, Pisa, Mazury”

Kolejny projekt współfinansowany przez Gminę Łomianki i przeznaczony dla młodych osób, które chcą rozwijać swoje umiejętności żeglarskie. Średni wiek sterników prowadzących etapy rejsu wynosi około 18 lat.

Ze względu na niski stan wody na Narwi, trasa rejsu została zmieniona. Rejs rozpoczął się z Piszu , potem załoga I etapu wpłynęła na Pisę aby poznać specyfikę żeglowania po rzece. Dalej trasa przebiega przez szlak Wielkich Jezior Mazurskich.

Poniżej relacja Bartka , sternika I etapu rejsu:

” Cały nasz rejs był niezwykłą przygodą. Poznaliśmy różnicę między pływaniem po jeziorze a rzece. Podczas płynięcia Pisą widzieliśmy piękne, nie skalane ręką ludzką lasy oraz tętniące w nich życie. Zaznaliśmy też pływania po Mazurach. Przez niskie poziomy wód na rzekach, nie mogliśmy przepłynąć całego etapu, tak jakbyśmy chcieli. Ale i tak bardzo nam się podobało. Trafiliśmy nawet do Ostrołęki gdzie w radiu „Oko” opowiadaliśmy o naszym przedsięwzięciu.”